Podujatie


Hol voltak a női művészek eddig? – Női művészek a művészettörténetben | Múzsák lázadása I.

Hol voltak a női művészek eddig? – Női művészek a művészettörténetben | Múzsák lázadása I.

A Hegyvidék Galéria új, hétrészes előadás-sorozata a nőművészettel foglalkozik. Az első alkalom során az érdeklődők egy rövid történeti áttekintést kapnak arról, hogy a női alkotóknak korábban milyen lehetőségeik és nehézségeik voltak érvényesülni, megemlítve a legfontosabb női képzőművészeket. A májusi előadásban a két legismertebb mítoszteremtő női alkotóról, Frida Kahlóról és Tamara Lempickáról lesz szó.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: štvrtok, 27. apríl 2023, 18:00

Múzsák lázadása
Előadás-sorozat női művészekről és nőművészekről

Miért lázadnak a múzsák? Múzsának lenni dicsőség, nem? Pedig van, hogy inkább alkotók szeretnének lenni. A Hegyvidék Galéria új, hétrészes előadás-sorozata a nőművészettel foglalkozik. Az első alkalom során az érdeklődők egy rövid történeti áttekintést kapnak arról, hogy a női alkotóknak korábban milyen lehetőségeik és nehézségeik voltak érvényesülni, megemlítve a legfontosabb női képzőművészeket. A májusi előadásban a két legismertebb mítoszteremtő női alkotóról, Frida Kahlóról és Tamara Lempickáról lesz szó, a következő alkalmakkor pedig különböző témák – a testkép, a család, a láthatatlan munka, a hagyomány, valamint a nők és a technológiai művészet – mentén hallhatnak a résztvevők a nőművészekről.

Az előadásokat Dr. Bordács Andrea esztéta, az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszékének tanszékvezetője tartja, akinek ezzel a címmel nemrég jelent meg könyve. A kiadvány sikerét és a téma iránti nagy érdeklődést mutatja, hogy a kötet már el is fogyott a boltokban.

I. Hol voltak a női művészek eddig? – Női művészek a művészettörténetben

Művészettörténeti, kultúrtörténeti tanulmányaink során nem nagyon találkoztunk női alkotókkal, inkább modelljei voltak a művészeknek. Vajon miért nem tanultunk róluk? Léteztek egyáltalán? Nem voltak elég tehetségesek? Pedig bizony találkozhatunk női alkotókkal, bár a képzéseikbe komoly akadályokat gördítettek a korabeli szabályrendszerek. Ennek ellenére Artemisia Gentileschi volt az első nő, akit az itáliai Akadémia a tagjai köze választott, majd I. Károly angol király udvari festője lett, vagy később Angelica Kauffmann a londoni Királyi Akadémia egyik alapító tagja volt. Az első előadás a 20. század első feléig ragad ki egy-egy példát a női alkotók bemutatására.

A művészettörténet és a művészeti intézményrendszer sokkal később és lassabban reagált a női alkotók munkásságára. Erre a jelenségre reflektált a Gerilla Girls nevű anonim feminista művészeti csoportosulás, mely azt nehezményezte, hogy a múzeumokba a nők szinte csak mint aktmodellek kerülhetnek be. 1985-ben a Metropolitan Múzeum nyilvános, modernkori művészeti gyűjteményének is kevesebb, mint 5%-át készítették nők, ám az aktok 85%-a viszont nő volt. A csoport az akcióikkal ezt az aránytalanságot próbálta meg tudatosítani.

Előadó: Dr. Bordács Andrea esztéta, az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszékének tanszékvezető docense

Időpont: 2023. április 27. (csütörtök) 18:00

Helyszín: Hegyvidék Galéria, 1126 Budapest, Királyhágó tér 10.

Részvételi díj: 800 Ft, hegyvidéki lakosoknak: 200 Ft

Jegyek kaphatók a https://hegyvidekgaleria.jegy.hu/ oldalon, valamint a Hegyvidék Galériában. Az eseményre érkezéskor a lakcímkártya felmutatása kötelező!

Kép // Guerrilla Girls: Do Women Have to Be Naked to Get Into the Met. Museum?, 1989; plakát (forrás: https://www.guerrillagirls.com/)

Naša ponuka


A SZINDRA TÁRSULAT előadása üzenet a mai fiataloknak, hogyan veszíthetjük el egymást, és magunkat egy fesztivál mámorában.

A Szépség és a Szörnyeteg a Disney egyik legsikeresebb, legelbűvölőbb meséje, az első olyan animációs film, amelyet Oscar-díjra jelöltek a Legjobb film kategóriájában, és öt Grammy-díjat is kapott.

Az egyszerű sofőr, Schneider Mátyás fuvarozási vállalkozása hirtelen nagyon sikeres lesz. A család gyorsan meggazdagodik, egy nagy villába költöznek és tulajdonképpen azt sem tudják, hogy mihez kezdjenek rengeteg pénzükkel. A feleség úgy gondolja, hogy mint minden gazdagnak, nekik is jár egy lakáj, így aztán szerződteti Hyppolitot, aki elkezdi rákényszeríteni az egyébként egyszerű családra azokat a szokásokat, amelyeket az arisztokrata családoknál látott. A legrémesebb számukra talán az Operába járás, amit az összes családtag a pokolba kíván. Emellett persze szerelmi szál is van a történetben. Nagy András, akiről csak a történet végén derül ki, hogy arisztokrata és aki a lány apjának cégénél dolgozik, szerelmes Schneiderék lányába, Terkába. A lánynak is tetszik a férfi, de Schneiderné inkább a bájgúnár, semmittevő dendihez, Makács Csabához akarja feleségül adni, mert ő a társadalmi ranglétrán feljebb helyezkedik el.   A történet megmutatja, hogyan keverednek össze a társadalmi és a kényszerűségből erőltetett szerepek, a státuszok és a valódi értékek, és aki nevetséges, az hogyan lesz még nevetségesebb.

Tipy


Rumini újra a Magyar Színház színpadán! A tengerész-kalandregényekből jól ismert Rumini és társai ezúttal ismét nagy bajba keverednek: Ferrit-sziget gonosz…

A Piero Barone, Ignazio Boschetto és Gianluca Ginoble alkotta IL VOLO, egy felejthetetlen koncerttel tér vissza Budapestre, hogy újra elvarázsolja…

Upozornenie! Časový limit na nákup čoskoro vyprší!
odhadovaný zostávajúci čas:
00:00

položka/y v košíku

celkom:


Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.